Jag talar om kärlek – Emmanuelle Pagano

12705722_10154617380614832_785557503013631606_n
På biblioteket där jag jobbar håller vi nu på och förbereder oss för ett Bokmingel vi ska ha 1:a mars. Jag och mina kollegor ska presentera godbitar från vårens nya böcker så det blir en hel del läsplöjning nu.  Det gäller att hitta de där favoriterna som man vill puffa lite extra för och som ska kännas bra att prata om. En bok som jag blev nyfiken på bland vårens utgivning var Jag talar om kärlek av Emmanuelle Pagano. Jag visste inte alls vad det var för bok när jag öppnade den och började läsa de första raderna. Jag hade heller inte hört talas om författaren innan så varför valde jag just den? Tja 1) det var franskt (!),  2) titeln och omslaget var tilltalande och 3) boken var lagom i sidantal (jo som sagt, nu gäller det att plöja många böcker och då blir det dessvärre färre tegelstenar).

Så utan förväntningar och utan att veta vad jag hade framför mig så började jag att läsa. Det tog bara ett par sidor då jag slogs av tanken Nämen vilken fin liten bok!!

Jag talar om kärlek innehåller små korta texter där varje liten text är en egen berättelse. Rösterna som berättar är många och mångfacetterade. De är både unga och gamla, de är lyckliga och olyckliga. Alla låter de oss få en glimt av ett viktigt ögonblick i sina liv och som har med kärlek att göra.  Det kan vara en vändpunkt eller ett ögonblick av insikt. Det är både glada ögonblick och sorgliga, både vackra och smutsiga, både hemska och underbara. Det kan vara ögonblicket när man blir kär, när man blir lämnad, ögonblicket när man blev förälskad eller när man precis inser att kärleken tagit slut.

Jag brukar vare sig läsa lyrik eller noveller så jag trodde inte att jag skulle tilltalas av det sätt boken är skriven på med många olika slags röster och berättelser som avlöser varandra likt en stafettpinne. Om jag hade jag vetat att den var skriven på det sättet kanske jag faktiskt inte valt att läsa den. När jag väl börjat så var det väldigt svårt att sluta läsa då jag hela tiden blev nyfiken på nästa lilla stycke.

Jag läste att detta är första gången man översatt Emmanuelle Pagano till svenska. Jag hoppas att jag kommer få läsa mer av henne på svenska i framtiden. Nu blev jag också sugen på att läsa mer noveller och jag har sneglat ett tag både på George Saunders Tionde december samt Lydia Davis Jag har det ganska bekvämt men skulle kunna ha det lite bekvämare. Om jag hinner ska jag försöka plocka upp i alla fall Davis nu i februari och delta i Kulturkollos bokcirkel och Lyran Noblessers jordenruntresa där den ingår i första stoppet i Amerika.

Jag talar om kärlek – Emmanuella Pagano
Orig:s titel: Nouons-nous
Norstedts förlag 2016